مخزن یا مخازن ذخیره سازی بخش مهمی از هر سیستم جمع آوری آب باران هستند. و مناقشه بر سر مزیت های نسبی مخازن ذخیره آب روی زمین در مقابل زیرزمینی برای چندین دهه ادامه داشته است. هر دو مزایا و معایبی دارند، اما این وبلاگ بر روی مخازن ذخیره آب در بالای زمین متمرکز خواهد شد .

هدف از مخزن ذخیره سازی چیست؟

در حالی که یک سیستم جمع آوری باران هنگام بارندگی کار می کند، ما باید آب را ذخیره کنیم تا بعداً از آن استفاده کنیم. حتی ابتدایی‌ترین سیستم‌ها در گذشته متکی بودند به آب‌های قدیمی که در زیر لوله‌های پایین سقف قرار داشت یا سیستمی از مخازن زیرزمینی که از سنگ‌های جامد تراشیده شده بودند، مانند آنچه توسط رومیان ایجاد شده بود. مخازن ذخیره سازی هدفمند اکنون هم ارزان و هم قابل انطباق هستند و آنها را جزء ضروری هر سیستم جمع آوری آب باران می کند.

نوع متداول مخازن ذخیره آب در بالای زمین

مخازن پلاستیکی جمع آوری آب باران، مانند مخازن پلی اتیلن و مخازن GRP (پلیمر تقویت شده با شیشه)، امروزه رایج ترین هستند. پلی اتیلن (PE) ماده ای کم هزینه و با راندمان بالا است که در همه چیز از قوطی های آبیاری گرفته تا ته آب و مخازن بزرگ تا 30000 لیتر استفاده می شود. مخازن GRP در صورت لزوم می توانند از قبل عایق بندی شوند و معمولاً ظرفیت بیشتری دارند، تا 9000 لیتر. برای ظرفیت ذخیره سازی سیستم حتی بیشتر، مخازن GRP را می توان در یک طرح چندبخشی ساخت.

1. تعمیر و نگهداری دشوارتر است

بدیهی است که تعمیر و نگهداری هر وسیله ای که بالاتر از سطح زمین نصب شده باشد نسبت به وسایلی که در زیر سطح زمین دفن شده است بسیار آسان تر است. با این حال، ممکن است در شرایط خاص بیشتر در معرض آسیب قرار گیرند. اگر مخازن، لوله‌ها، پمپ‌ها و سایر تجهیزات جمع‌آوری آب باران به‌درستی نصب و نگهداری شوند، نباید نشتی داشته باشند، اما در صورت وجود، کشف و تعمیر نشتی‌ها نسبتاً آسان است.

2. سهولت نصب و گسترش

مخازن ذخیره پلی اتیلن کوچکتر را می توان بر روی زمین هموار نصب کرد، در حالی که مخازن بزرگتر باید روی یک پایه بتنی یا سنگفرش شده نصب شوند. از آنجایی که تانک‌های GRP انعطاف‌پذیری کمتری دارند و در صورت حرکت می‌توانند متلاشی شوند، به یک پایه محکم نیاز دارند. اگر ظرفیت ذخیره سازی سیستم در آینده نیاز به افزایش داشته باشد، افزودن یک مخزن ذخیره آب در بالای زمین در بیشتر موارد نسبتاً ساده است.

3. فضا و تنوع

مخازن ذخیره آب در بالای زمین دارای طیف وسیع تری از اندازه ها و سبک ها نسبت به مخازن زیرزمینی خود هستند. مخازن از این نوع در اندازه‌ها، شکل‌ها و سبک‌های مختلف، از بشکه‌های کروی ساده گرفته تا ستون‌های مشابه و حتی جعبه‌های نازک طراحی شده‌اند که شبیه به پانل‌های حصار طراحی شده‌اند. به دلیل تنوع بسیار زیاد، فضا به ندرت مشکل ساز می شود زیرا همیشه چیزی وجود دارد که مناسب باشد.

اتخاذ بهترین تصمیم برای ظرفیت ذخیره سازی

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام مخازن ذخیره آب بالای زمینی برای سیستم جمع آوری آب باران که برنامه ریزی می کنید مناسب هستند، با کارشناسان مشورت کنید. در GSC Tanks ، خوشحال می‌شویم که گزینه‌های مختلفی را که ارائه می‌دهیم، و همچنین منطق پشت هر نوع محصول را راهنمایی کنیم. امروز برای مشاوره سریع و بدون تعهد با ما تماس بگیرید تا بررسی کنید که چگونه می توانیم نیازهای شما را برآورده کنیم.