بهترین راه برای محافظت در برابر نفوذ مخزن ذخیره آب این است که مخزن را از نظر ترک، رسوبات معدنی، رسوب گیری و سایر علائم فرسودگی کنترل کنید. در حالی که بیشتر مخازن از مواد قوی مانند فولاد، فایبرگلاس یا پلی اتیلن درجه مواد غذایی ساخته می شوند، نمی توان انتظار داشت که هیچ کدام بدون تعمیر و نگهداری مناسب به طور نامحدود کار کنند.

اینکه هر چند وقت یک‌بار تانک خود را بازرسی می‌کنید به محل زندگی‌تان، نحوه استفاده از مخزن و محل قرارگیری آن در داخل ملک شما بستگی دارد. اما از آنجایی که بیشتر رخنه‌ها به آرامی در طول زمان شکل می‌گیرند، نه ناگهانی در اثر زلزله یا طوفان، جلوگیری از تبدیل یک نشتی کوچک به یک گسیختگی ویرانگر کاملاً امکان‌پذیر است.

قبل از اینکه در مورد روش‌های نظارت و نگهداری مخزن ذخیره آب خود در بالای شکل صحبت کنیم، باید به دو راه اصلی که ممکن است رخنه ایجاد کند نگاهی بیندازیم.

رسوب گیری

رسوب از محتوای مواد معدنی موجود در منبع آب شما ناشی می شود. همچنین از زباله های سخت و مواد جامد تشکیل شده است که به مخزن ذخیره شما راه پیدا می کند. داشتن مخزن ذخیره آب، مهم نیست که چقدر تمیز یا محکم بسته شده باشد، تقریباً بخش اجتناب ناپذیری از داشتن مخزن ذخیره آب است. این به خودی خود مشکل بزرگی نیست، زیرا رسوبات واقعاً در پایین مخزن جمع می شوند - دور از آب بالای مخزن که به خانه شما پمپ می شود.

مشکل واقعی زمانی است که رسوبات بیش از حد ایجاد می شود و بستری برای رشد باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا ایجاد می کند که می توانند به آب آشامیدنی شما راه پیدا کنند. از آنجایی که محیط های مرطوب از نور خورشید محافظت می شوند، مخازن آب در حال حاضر زیستگاه مناسبی برای رشد میکروب ها هستند و پاشش گاه به گاه کلر تنها می تواند تا حد زیادی آلودگی را محدود کند. این به این دلیل است که رسوبات از عوامل بیماری زا در برابر مواد ضد عفونی کننده محافظت می کند . در صورت عدم کنترل، تجمع رسوب همچنین می تواند یکپارچگی ساختاری مخزن را تهدید کند، زیرا می تواند دیواره های فولادی یا پلی اتیلن را تضعیف یا فرسایش دهد.

بلایای طبیعی

طوفان ها، زلزله ها، گردبادها و سایر بلایای طبیعی از دلایل رایج شکستن مخازن ذخیره آب هستند. به طور کلی محافظت از آنها در برابر رسوبات سخت تر است، زیرا آنها بدون هشدار زیادی وارد می شوند و می توانند بدون تلاش زیاد سوراخ های بزرگی را در مخزن شما سوراخ کنند. سیستم‌های ذخیره‌سازی آب بیشتر و بیشتری برای مقاومت در برابر نیروهای محیطی قابل توجهی طراحی می‌شوند، اما هنوز کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید.

حتی اگر مخزن شما بتواند از یک فاجعه بدون آسیب جان سالم به در ببرد، ممکن است کیفیت آب داخل مخزن به خطر بیفتد. علاوه بر ایجاد آسیب های ساختاری، بلایای طبیعی - به ویژه طوفان ها - می توانند مخازن را با آب طوفان آلوده به باکتری غرق کنند. خواه طوفان یا زلزله باعث نشتی شود یا خیر، باید از این فرصت استفاده کرده و مخزن آب خود را به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنید.

چگونه از تخلف جلوگیری کنیم

اگر می خواهید آب آشامیدنی تمیزی داشته باشید، بازرسی های معمولی از مخزن ذخیره آب شما بسیار مهم است - چه رسد به مخزن ذخیره ای که ترک نخورده یا نشتی نداشته باشد. برای انجام بازرسی لازم نیست یک متخصص را استخدام کنید - می توانید خودتان این کار را انجام دهید - اما روند تمیز کردن و نظارت بر مخزن از نظر رخنه ها تا حد زیادی به اندازه مخزن و در دسترس بودن یا نبودن مخزن بستگی دارد. تمیز کردن دستی

وقتی صحبت از رسوب به میان می آید، کارشناسان توصیه می کنند که هر سه تا پنج سال یکبار مخزن ذخیره را به طور کامل تمیز کنید. چه در حال استخدام یک حرفه ای باشید و چه خودتان مخزن را تمیز کنید، در اینجا خلاصه ای از مراحل مربوطه آورده شده است:

  1. مخزن را تخلیه کنید. اگر مخزن نسبتاً بزرگی دارید، مطمئن شوید که آب را به مکانی بریزید که اطراف آن غرق نشود. هرچه مخزن خشک شود، نتیجه نهایی موثرتر خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که از پمپ برای حذف هر گونه آبی که پس از تخلیه باقی می ماند استفاده کنید.
  2. قسمت داخلی مخزن را تمیز کنید. شما می خواهید هرگونه کثیفی یا کثیفی را که ممکن است روی دیواره های مخزن جمع شده باشد پاک کنید. واشرهای برقی ابزاری عالی برای این کار هستند، زیرا برخی از مخازن فضای کافی را برای شما فراهم نمی‌کنند تا به راحتی وارد آن شوید و گریس مناسب آرنج را بمالید. اگر واشر برقی ندارید، از برس‌های موی سخت، یک دستشویی با دسته قابل تنظیم یا هر ابزار تمیزکننده‌ای که می‌توان آن را در زاویه استفاده کرد، استفاده کنید. ایده این است که بتوانیم به هر گوشه مخزن دسترسی داشته باشیم و نیروی کافی برای از بین بردن همه کثافات، لجن و کثیفی که در طول سال‌ها تشکیل شده‌اند، ارائه کنیم.
  3. مخزن را با آب سرد بشویید. لازم نیست این بار آنقدر دقیق باشید، زیرا به زودی دوباره این کار را انجام خواهید داد.
  4. محلولی از سفید کننده کلر و آب (1 قاشق غذاخوری سفید کننده برای هر گالن آب) بمالید و یک بار دیگر داخل مخزن را بشویید. اگر می توانید از یک واشر فشار استفاده کنید یا فقط از گریس آرنج قدیمی ساده استفاده کنید.
  5. اجازه دهید محلول به مدت دو ساعت بماند.
  6. اختیاری: از پمپ خود برای عبور محلول از ورودی های آب خانه خود استفاده کنید. این لوله‌ها نیز ممکن است محل زندگی برخی باکتری‌های بد باشند. با راه‌اندازی شیرها با محلول سفیدکننده، بیشتر از مخزن ذخیره آب خود را ضدعفونی می‌کنید.
  7. مخزن را کاملاً بشویید و اگر لوله‌های آب خود را نیز سفید کرده‌اید، شیرهای آب خود را با آب داغ اجرا کنید. می‌خواهید تا زمانی که تمام حباب‌های صابون یا سفیدکننده از بین بروند، به شستشو یا باز کردن شیرها ادامه دهید.
  8. مخزن ذخیره را دوباره با آب آشامیدنی پر کنید.
  9. اختیاری: از نوارهای تست کلر برای آزمایش مخزن آب و خطوط تامین آب خود استفاده کنید و مطمئن شوید که آب شما فاقد کلر است.

اگر مخزن شما برای تمیز کردن در دسترس نیست، همچنان می توانید مخزن را با استفاده از سفید کننده خانگی ضد عفونی کنید. برای دستورالعمل‌های دقیق‌تر بر اساس اندازه و نوع مخزن ذخیره‌سازی شما، دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی را دنبال کنید.

در حالی که تمیز کردن می تواند با تجمع رسوب مبارزه کند و طول عمر مخزن ذخیره شما را افزایش دهد، این تضمین کاملی نیست که مخزن شما هرگز دچار ترک، نشت یا شکستگی نشود. همانطور که گفته شد، طوفان ها، زلزله ها، سقوط درختان، گردبادها و سایر بلایای طبیعی واقعاً اهمیتی نمی دهند که چقدر از تانک خود مراقبت کرده اید. خوشبختانه، هر چند، شما همیشه می توانید مخزن ذخیره نشتی را تعمیر کنید.

نحوه تعمیر خرابی مخزن ذخیره آب

اگر شکاف یا شکافی در مخزن ذخیره آب پلی اتیلن خود پیدا کردید، ممکن است بتوانید آن را اصلاح کنید. یکی از مزایای پلی اتیلن این است که چکش خوار است، بنابراین برخلاف مخازن فولادی، برای مسدود کردن نشتی نیازی به تجهیزات جوشکاری نخواهید داشت. این مراحل را برای تعمیر ترک در مخزن آب پلاستیکی خود دنبال کنید.

  1. مخزن را تخلیه کنید. بسته به محل ترک ممکن است فقط نیاز به تخلیه جزئی داشته باشید. فقط باید ناحیه اطراف ترک را خشک کنید، بنابراین پایین آوردن سطح آب تا زیر شکاف ممکن است کافی باشد. همانطور که گفته شد، تعمیر ترک فرصت مناسبی برای انجام یک تمیز کردن معمولی است، در این صورت باید دستورالعمل‌های بالا را برای تمیز کردن مخزن پس از مراقبت از شکستگی دنبال کنید.
  2. از آب و صابون برای تمیز کردن ناحیه مخزن در اطراف ترک استفاده کنید. شما می خواهید مطمئن شوید که هیچ روغن یا کثیفی در داخل یا اطراف شکاف وجود ندارد.
  3. اختیاری: سوراخ های کوچکی را در هر دو انتهای ترک ایجاد کنید تا از گسترش آن به خارج از آن نقاط جلوگیری کنید.
  4. اطراف شکاف را با تفنگ حرارتی یا مشعل گرم کنید. مطمئن شوید که کل ناحیه اطراف ترک به طور یکنواخت گرم شده است.
  5. یک ماده پرکننده را روی شکاف اعمال کنید. اگر ترک به خصوص بزرگ است، ممکن است لازم باشد از چند نوار جوش پلی اتیلن برای پوشاندن شکاف استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد هر شکاف یا شکاف ایجاد شده در اثر شکاف را پر کرده و از یک چاقوی بتونه برای صاف کردن مواد استفاده کنید. ممکن است لازم باشد پلاستیک را دوباره گرم کنید تا به طور کامل پرکننده پلاستیکی نفوذ کند.
  6. بگذارید پلاستیک خنک شود تا به دمای اتاق برسد.
  7. مخزن را تا بالای شکاف تعمیر شده پر کنید تا نشتی را بررسی کنید. اگر هیچ کدام وجود ندارد، می توانید مخزن را با آب آشامیدنی دوباره پر کنید یا تمیز کردن معمولی را که در بالا توضیح داده شد انجام دهید.